Waar doe je het voor?


Ik kom er steeds meer achter hoe weinig mensen weten hoeveel werk het is om foto’s te leveren zoals wij dat doen. Bedenk eens voor jezelf. Weet jij het?

Je belt een fotograaf en spreekt af. Hij/zij komt en schiet een paar foto’s in een uur of twee tijd. In de loop van de week ontvang je de foto’s. Nou. Moet met uitzoeken mee toch niet meer dan drie uur werk zijn toch? Oh ja, reistijd… maak er vier uur van.
Dat is wel wat je denkt toch? Of niet?

Zal ik eens vertellen hoe het echt gaat?

Je belt en we spreken af. Wij gaan dan (als we je niet kennen) eens kijken of we er achter kunnen komen wie je bent en hoe je er uit ziet. Misschien eerst eens afspreken.
Dan eens bedenken welke poses jou zo voordelig mogelijk uit laten komen. En dit is dan nog voor de shoot.
Dan de shoot zelf. Die is duidelijk. Daar ben je bij. We schieten in twee a drie uur tijd een kleine driehonderd foto’s en ruimen de boel weer op.
Uit deze driehonderd foto’s moeten wij er ongeveer tien selecteren om te bewerken tot de plaatjes die wij leveren. Daarbij kijken wij naar scherpte, compositie, licht, houding van het model en gezichtsuitdrukking van het model. En natuurlijk of er verder geen rare dingen in de foto staan die niet te herstellen zijn.
Deze selectie maak je meestal niet in een dag. Je moet een paar keer naar de foto’s kijken om echt alles gezien te hebben. Soms zie je zelfs pas in de reeds geselecteerde foto’s dingen die je daarvoor niet gezien hebt…
Dan gaan we de RAW beelden converteren naar JPEG. Als je een foto maakt in RAW leg je eigenlijk alleen maar vast wat de sensor op dat moment “ziet”. Dus zonder verscherping, contrast, kleurbalans en dergelijke. Je kunt dat dan achteraf nog bepalen. Je kan je voorstellen dat een foto van een vrouw veel minder scherpte behoeft dan als je een auto hebt gefotografeerd.
En als je dan van je “negatief” een “foto” hebt gemaakt halen we hem nog door photoshop. Niet om je 20 kilo lichter te maken, maar wel om het mooiste in je naar voren te brengen. Een pukkel die je juist die morgen zag ontstaan poetsen we weg. Als we je in een onmogelijk houding hebben gezet en er daardoor ergens een ribbel is ontstaan zorgen we dat deze niet opvalt. Deze zaken kosten nog eens gemiddeld een minuut of 20 per foto.

En dan pas zijn ze klaar voor je. Met heel veel liefde en zorg uitgezocht en afgemaakt. Elk detail meerdere malen uitvoerig bekeken.

Daarom zijn fotografen niet rijk. Daarom rijden ze in oude auto’s. Ze houden van hun vak, hun hobby. Elke goede foto geeft kriebels in je buik. Geeft je energie. Het moment dat je afdrukt en weet dat je een knaller van een plaat geschoten hebt is een heerlijk gevoel.
De onzekere vrouw die voor je lens stond de foto’s leveren en haar ogen vochtig zien worden en haar gezicht zien stralen bij het bekijken van de foto’s. De foto’s die ze niet verwacht had. En ze is het echt.

Daar doe je het voor.

Faas Dakriet en Marije van Vredendaal, Feezman Fotografie.

Leave a Comment